Print deze pagina

‘Verdwenen’ BTW

Begin van deze week mijn aangifte omzetbelasting opgesteld en ingediend. Bij de berekening van de voorbelasting heb ik twee kassabonnen van T-Mobile betrokken. Op deze kassabonnen staat netjes de BTW vermeld.  De kassabonnen zien er qua bedragen als volgt uit.

  • Setprijs € 269,95
  • Retour voorraad € 50,00
  • Te betalen € 219,95
  • BTW 19% = € 35,12

Op zich lijkt er niets aan de hand.

Bij aankoop van het mobieltje moest ik de kassabonnen van de reservering inleveren. Dit is beleid van T-Mobile zodat de bon niet nog eens als aanbetaling aangeboden kon worden. Geen enkel probleem hiermee, omdat ik deze bonnen als aanbetaling had gekwalificeerd. Helaas heb ik er geen kopieën van gemaakt.Ik kon overigens de aankoop te aller tijden ontbinden onder aftrek van € 5,00 administratiekosten. Het probleem ontstaat dan bij het inboeken van de kassabonnen. De kassabon van de aanbetalingen heb ik niet en op de kassabonnen van de leveringen staat slechts € 35,12. Ik mis dus het BTW-bedrag van € 7,98 begrepen in de aanbetaling. De regel is dat omzetbelasting berekend wordt als de goederen en/of diensten geleverd worden. Aanbetalingen volgen deze regel, tenzij de overeenkomst eenzijdig ontbonden kan worden, dan wel dat er sprake is van een forfaitair bedrag van de aanbetaling. Wat mij betreft is dit laatste het geval. Bovendien hebben bedrijven puur uit cashflow-overwegingen belang bij het later afdragen van omzetbelasting. Hieruit kan in ieder geval lering getrokken worden dat het van belang is dat aanbetalingen op een juiste wijze behandeld worden. Heb inmiddels bij T-Mobile een kopie van de (aanbetaling)bonnen opgevraagd. Dit kan nog wel 10 weken duren. Zodra ik deze ontvangen heb, zal ik u op de hoogte brengen. Wordt vervolgd derhalve…